Kako smo sve obilježili Godinu čitanja u našoj školi

Književni natječaji, akcije čitanja, pub kviz, a među nagradama i laptop

Čitanje je bitna vještina, ne samo u akademskom kontekstu, nego i izvan školskih obveza i zadataka. Pomaže nam vidjeti svijet tuđim očima te nas uči o svijetu i ljudima oko nas. Vjerujem da su, nakon svih ovih provedenih aktivnosti, naši učenici počeli shvaćati važnost knjiga, pa čak i ako nisu, uvijek će se naći još koja školska akcija za buđenje interesa i ljubavi prema čitanju.

Vrijednost čitanja

Čitanje, kao proces usvajan od djetinjstva pa sve do danas, izrazito je važno i donosi nam različite koristi. Opširan vokabular, brža obrada primljenih informacija, smisleno biranje riječi i sastavljanje rečenica te razvijeno kritičko mišljenje su vještine stečene upravo čitanjem. Ovo nisu prazne priče – istraživanja su pokazala da djeca izložena čitanju (bilo to da su sami naučili čitati u ranoj dobi ili da su im roditelji čitali knjige minimalno 30 minuta na dan) pokazuju bolje rezultate na testovima inteligencije. Mnogi moji vršnjaci ne uživaju u čitanju, smatraju kako je dosadno, besmisleno i radije bi uživali ispred televizora, sa zdjelom kokica u ruci. U jednu ruku ih razumijem, nema ništa bolje od večeri provedene s obitelji uz zanimljivu komediju, ali zašto bi knjiga i film trebali biti odvojeni? Zašto ne bismo uživali u oboje? I knjiga i film imaju svoje vlastite kvalitete, ali ja recimo više uživam u knjizi. Rano sam naučila čitati te sam okružena knjigama cijeli svoj život. Zbog njih, razvila sam bujnu maštu i otvoren um, a s obzirom da još uvijek uživam u čitanju, vjerujem da ću kroz par godina nadograditi te osobine, pa možda pak steći i koju novu.

Aktivna i kreativna Godina čitanja u našoj školi

Naša škola, u sklopu Godine čitanja 2021. provela je mnogi broj aktivnosti kako bi podigla svijest učenika o važnosti čitanja. Većina tih aktivnosti već su provedene na sličan način, no sljedeće aktivnosti zaslužile su posebno izdvajanje.

U suradnji s profesoricama hrvatskoga jezika napravio se popis od 50 stranih i 30 domaćih književnih djela koje bi svaka osoba trebala pročitati od malih nogu do kraja života. Popis je tiskan na prigodne straničnike koji se dijele svakom učeniku i djelatniku škole. Cilj nam je kroz preporuku potaknuti čitanje i razviti zajednicu čitatelja.

Nakon toga slijedi Noć knjige koju smo obilježili u travnju, virtualnim susretom putem Teamsa koji je vodila knjižničarka Maja Hoić, a tema je bila Ljekovita moć knjige. Zanimljivim i interaktivnim predavanjem učenici i nastavnici podijelili su svoja iskustva o tome kako im knjiga može pomoći u raznim životnim situacijama.

Uz to, objavljen je natječaj za najčitatelja u Godini čitanja. Učenici su trebali pročitati što više naslova s prethodno spomenutog popisa od 50 stranih i 30 domaćih književnih djela. Pobjednica je Marija Svilić iz 1. A. Svakako je pohvalno da je naša najčitateljica tek 1. razred. Koliko li će tek Marija knjiga pročitati do 4. razreda. Naši su učenici također snimali videonajave za knjige i sudjelovali na CARNET-ovom natjecanju Kamera, ton, e-lektira te na natječaju Ministarstva kulture i medija za izradu videonajave književnog djela po izboru.

Zatim slijedi Mjesec hrvatske knjige. U Mjesecu hrvatske knjige svaki je razred snimio promotivni video o vrijednosti čitanja. Tema ovogodišnjeg Mjeseca hrvatske knjige glasi „Hrvatski autori u Godini čitanja“, a moto manifestacije „Ajmo hrvati se s knjigom!“.

U prosincu je održan pub kviz Ovisni o čitanju na kojem su sudjelovali predstavnici svakoga razreda na kojemu sam i sama sudjelovala. Bilo je vrlo zanimljivo, pitanja nisu bila izrazito teška, a i lijepo je bilo prisjetiti se prethodno naučenog gradiva. U konačnici, pobijedio je 4. A.

Kratka priča književna je vrsta u čijem se pisanju učenici naše škole rado okušavaju, i na redovnoj nastavi i u slobodno vrijeme. Već desetak godina u sklopu Mjeseca hrvatske knjige provodimo školski Natječaj za najbolju kratku priču, kao i Natječaj za najbolju fotografiju o čitanju, a pobjednicima su uvijek zagarantirane vrijedne nagrade. Povodom 100 godina škole, u siječnju 2019., objavili smo i knjižicu najboljih kratkih priča.

I za kraj, važno je spomenuti akciju Cijeli grad čita. Akcija se u organizaciji Gimnazije Nova Gradiška, u suradnji s Gradskom knjižnicom Nova Gradiška te lokalnim osnovnim i srednjim školama provodi još od 2013. godine, a zanimljivo je da su se u sklopu akcije 2015. godine čitali ulomci iz djela Mire Gavrana, također „našeg“ pisca koji je baš kao i Marulić, autor prvog epa na hrvatskom jeziku Judita koji ove godine slavi 500. rođendan, posegnuo za biblijskom pričom o Juditi te napisao istoimeni roman. Ove, 2021. godine, i mi smo čitali ulomke iz Marulićeve Judite.

Čitanje je bitna vještina, ne samo u akademskom kontekstu, nego i izvan školskih obveza i zadataka. Pomaže nam vidjeti svijet tuđim očima te nas uči o svijetu i ljudima oko nas. Vjerujem da su, nakon svih ovih provedenih aktivnosti, naši učenici počeli shvaćati važnost knjiga, pa čak i ako nisu, uvijek će se naći još koja školska akcija za buđenje interesa i ljubavi prema čitanju.

Ema Radat, 2. A