Nećete vjerovati što se dogodilo u 2. A
Na Satu razrednika svi su ostali šokirani onim što je uslijedilo kad su ušli u učionicu.
Mamac poveznica ili klikolovac
Čestitam, upravo ste, kao i milijuni svakodnevnih korisnika interneta, nasjeli na clickbait!
Iako Sat razrednika u 2.A 15.10.2021. godine zaista je bio malo drugačiji nego inače, ipak se nije dogodilo ništa šokantno. Naime, sat je održala knjižničarka Maja Hoić govoreći o vrlo čestoj pojavi na internetu pod nazivom clickbait kako bi nas upoznala s jednim od raznih načina medijskog zavaravanja. Clickbait je najrasprostranjeniji oblik manipulacije u online medijima, a prepoznajemo ga po šokantnim, senzacionalističkim naslovima koji preuveličavaju ili neiskreno navode nekakav događaj. Hrvatski naziv za clickbait – meni jedna od najzanimljivijih stvari ovog predavanja – bila bi mamac poveznica ili klikolovac, koji ujedno i sam objašnjava cilj svoje uporabe – mamljenje publike te privlačenje pozornosti. Riječi poput “ekskluzivno”, “zapanjujuće”, “šokantno” itd. također nam pomažu pri identificiranju clickbaita.
Clicbait i žuti tisak
Evo nekoliko korisnih pitanja u odgonetanju radi li se o clickbaitu kada otvarate neku objavu.
- Ima li ta objava odgovore na novinarska pitanja: tko, što, kada, gdje, zašto i kako?
- Tko je autor objave?
- Možete li prepoznati izvore informacija u objavi?
- U kakvoj je vezi naslov sa sadržajem teksta?
- Promovira li objava neki proizvod?
- Je li ovo prvi put da ste primijetili ovakav naslov?
- O kojoj se temi radi?
- Ako su navedeni neki podaci mogu li se provjeriti?
- Je li uz objavu objavljena i fotografija?
- Biste li kliknuli ponovno?
- Kako ste se osjećali nakon što ste kliknuli i pročitali cijelu objavu?
Clickbait obično vežemo uz žuti tisak, naziv za tip novinarstva koji se temelji na senzacionalističkim naslovima, eksplicitnim i pretjeranim grafičkim dodatcima, naglasku na trivijalnim vijestima te korištenju glasina i neprovjerenih informacija. Ime je dobio po stripu Žuti dječak (The Yellow Kid), koji je izlazio u SAD-u krajem 19. st. i progovarao o senzacionalističkim temama.
Nikad dosta opreza s pametnim telefonima
Osim clickbaita, saznali smo nešto više o algoritmu, eho komorama i filter mjehurićima. Algoritmi prilagođavaju informacije na temelju primateljevih prijašnjih pretraživanja te interakcija s određenim sadržajima. Eho komore i filter mjehurići su vrlo slični pojmovi koje uvijek povezujemo s algoritmima, u kojima su osobe na internetu izložene sadržajima i stavovima u skladu s njihovim već postojećim uvjerenjima.
Sigurno se i vama dogodilo da ste primjerice razgovarali s prijateljima o novom albumu nekog izvođača i odjednom vas mobitel zatrpava stranicama povezanim s tim izvođačem. Zato budite oprezni jer pametni telefoni nas stalno prate. Također, ne budite lijeni na stranicama koje pregledavate na internetu prilagoditi postavke kolačića.
Ema Radat, 2. A
Izvor fotografije Žutog dječaka: https://bit.ly/3qTqV33