Kulturpunktov vodič kroz suvremenu umjetnost – vodič za poimanje kulture na pravi način

U srijedu, 21.4.2021., pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija u Gimnaziji Nova Gradiška održan je, prema dugogodišnjoj tradiciji, projekt Ruksak pun kulture.

Radionica je nosila naziv „Kulturpunktov vodič kroz suvremenu umjetnost“, a voditelji radionice, Martina Domladovac i Lujo Parežanin, dugogodišnji novinari i urednici portala Kulturpunkt.hr, maturantima su predstavili aspekte suvremene kulture. Upravo je to najbliže područje mladih dobnih skupina koje su u multikulturalnom, online povezanom svijetu, na meti raznih vidova umjetničkog izričaja koncentriranih u glazbi, filmu, likovnim umjetničkim djelima, performansu i dr. Upravo zbog toga, voditelji su najprije upoznali interese svakog učenika te razmijenili dojmove o bendovima, knjigama, glumcima i ostalom sadržaju kojeg učenici naše škole prate. Drugi dio radionice temeljio se na komentiranju prikazanih umjetničkih djela s ciljem razumijevanja sadržaja i razotkrivanja poruke skrivene u vremenu nastanka djela, povijesnom okviru, likovnim tehnikama i onim, na prvi pogled, nevidljivim detaljima. Učenici su imali priliku kritički razmisliti o pitanjima koja su voditelji postavljali kako bi što preciznije odredili smisao i cilj određenog izričaja, a zatim i podijeliti svoje mišljenje i dojmove. Kvalitetnih analiza i komentara nije nedostajalo, samim time što su maturanti na satima likovne umjetnosti s profesoricom Anom Ramšak dobro naučili obilježja pojedinih stilova 20. stoljeća, a sada su ih samo ponovili.

U svakom slučaju, radionica je kroz razgovor i interaktivni format učenicima pomogla da shvate kako je suvremena umjetnost više od pukog konzumerističkog uživanja i nečega što opisujemo samo kao lijepo te da svakako nosi vrijednost koju je, bez obzira na apstrakciju, moguće prepoznati razvitkom kritičkog mišljenja koje prvobitnom estetskom vrednovanju daje potpuni oblik. Također, važno je spomenuti da je radionica učenicima pomogla u poimanju važnosti kulture kao izvora bogatstva kojeg mogu provući kroz čitav život, a posebno sada – u nepredvidivom, neobjašnjivom vremenu kojeg je moguće koliko-toliko definirati samo apstraktnim doživljajem stvarnosti, trudeći se otkriti skrivenu poruku.

Ovaj je projekt još jednom dokazao kako kultura i umjetnost uvijek donose nešto novo, poučno i nadasve zanimljivo, premda su i dalje u sjeni nedovoljno zainteresiranog društva orijentiranog na površnost. Nadamo se da će naši učenici nastaviti znatiželjno istraživati područja umjetničkog izričaja u kojima se najbolje pronalaze te da kultura neće zauvijek ostati na marginama društvenog interesa.

Goran Terzić, 4. A