Recenzija romana “Nestali” Jane Casey

• 0

Recenzija romana “Nestali” Jane Casey

Rubrika:Recenzije

Nestali – avantura nezamislivih razmjera

Nestali - Jane Casey

Možeš li zamisliti da se, samo u tjedan dana, nađeš u vrtlogu događaja koje nisi mogao zamisliti čak ni u najgoroj noćnoj mori? Ako ne smatraš da možeš doživjeti takvu „avanturu“, pročitaj ovaj tekst do kraja i pročitaj opisanu knjigu!

Napeta kriminalistička fabula

Roman pod naslovom „Nestali“, irske spisateljice Jane Casey, slojevita je priča, tj. psihološki triler iako je tijekom cijele radnje prisutna policija i opisi policijske procedure te forenzičke analize – što daje notu kriminalističkog romana. Uz to, posebnu nijansu daje ljubavna priča skrivena u pozadini koja se dominantno javlja pri kraju djela. Zanimljivo je da je roman ušao u uži izbor za prestižnu nagradu „Crime Fiction Award“ te da je posvećen roditeljima spisateljice.

Glavna junakinja, tajanstvena Sarah Finch, nastavnica engleskog jezika u jednoj školi za djevojčice u gradu nedaleko od Londona, ubrzo se po drugi put nalazi u vrlo nezavidnoj situaciji – nestanku. Prvi put, još kao malena djevojčica, izgubila je starijeg brata Charlieja koji nikada nije pronađen (istina o njemu se pojavljuje na kraju romana), stoga se prije svakog poglavlja nalazi kratki opis važnijih događaja koji su se odvijali tijekom potrage za bratom.

Sada se (radnja je smještena u sadašnjosti) susreće s nestankom djevojčice Jenny kojoj predaje te nakon razgovora sa zabrinutim roditeljima ubrzo, nenadano, pronalazi njezino tijelo u šumi. Pogođena novim nestankom, ali i prvim koji je ostavio dubok trag na njoj i njezinoj obitelji, indirektno želi pomoći policiji u istrazi. Ali ne samo to. Spletom okolnosti postaje glavna poveznica između oba događaja zbog čega postaje glavna osumnjičena za nestanak djevojčice i njezino ubojstvo, ali i biva pogođena nizom drugih nesretnih događaja.

To je to što se tiče same radnje, ne želim otkriti previše!

Detaljna karakterizacija likova

Sada malo više o mojoj percepciji djela…

Ono što mi je posebno privuklo pažnju je način na koji autorica opisuje sve likove. Iz kreativnih opisa lako je detaljno zamisliti izgled lika. Osim fizičkog opisa, razmišljanja i načina na koji glavna junakinja doživljava ostale, unesena je posebna slika o moći misli jer nikada ne možemo znati o čemu netko drugi razmišlja, a još važnije, na koji način razmišlja, što mu je cilj, od čega strahuje, što krije… Zahvaljujući tome lako se uživjeti u njihovu svakodnevicu.

Zatim, autorica nije skrivala mane glavnih likova prikazujući ih kao osobe koje ne griješe, nego je ponegdje isticala njihove greške i tajne, ali i primitivne osobine. Na taj način se prilagodila ljudskoj stvarnosti jer gotovo ništa nije kao u bajci.

Također, jako cijenim realnost koju je autorica iznijela na „šifriran“ način, ponudivši nešto za razmišljanje čitateljima. Nije se povodila za objašnjavanjem razmišljanja lika, a takav način izražavanja me posebno fascinirao.

Citati za promišljanje

“Dobri ljudi ne razmišljaju o takvim stvarima. Zli ljudi ne mogu razmišljati ni o čemu drugom.”

“To je to. To je sve što trebam reći. Nitko ne postavlja dodatna pitanja. Nitko ništa ne sumnja. Tako je lako lagati, tako je lako biti jedino dijete, bez prošlosti, netko koga se prihvaća zdravo za gotovo, netko tko se sviđa drugima. S lakoćom sam ostavila deset godina iza sebe. Osjetim da mi je nešto kliknulo u glavi, nešto za što mislim da je sloboda. Tek kasnije, mnogo kasnije, prepoznajem to kao gubitak.”

Kraj je posebno začinjen. Autorica je uspješno skrivala rasplet radnje koristeći sumnjičavost i aludirajući na različite perspektive čitatelja – svatko vidi drugačiji ishod. Ipak, završetak je na neki način dodatno zakomplicirao stvari budući da nije konkretno navela tko i s kime sudjeluje u radnji te je ostavila prostor ljubiteljima maštanja da zamisle što se dalje događalo, dok je one bez mašte ostavila u neizvjesnosti.

Ovu knjigu definitivno preporučam svima, jer smatram da svatko može pronaći nešto u svome stilu budući da je radnja prožeta obilježjima raznih vrsta romana, a uzbudljivih i tajanstvenih događaja ne nedostaje.

Ukoliko želiš pročitati ovo djelo, ovdje ga možeš nabaviti: http://www.ljevak.hr/knjige/knjiga-17552

Goran Terzić, 1. A